Pages

Thursday, July 15, 2010

SIAPAKAH DIRI KITE SEBENARNYA.......

Assalamualaikum....

Hari ni aku terpanggil untuk mecatatkan "siapa diri kite sebenarnya"....
bunyi nye mcm berat kan.. tapi x de ape2 pun saje buat gempak.

kekadang kite selaLu mengatakan
1) ape yg org lain buat tue salah,
2) ape yg org lain kata tue salah,
3) apa yg orang lain tue pakai salah,

senang kata kite selau menganggapkan apa yg org lain buat tue semua salah ....

cuba kekdang kite pikir semula... SIAPAKAH DIRI KITE SEBENARNYE...

1) adaKah kite muslim yg baik
2) adakah kite seorg anak yg baik, rajin
3) adakah kite seorang pelajar yg tekun...
4) adakah kite org yg bersopan santun, lemah lembut...

mari kite jawap ngan jujur...

sebagai seorg manusia biase aku akui..

1) aku bukan seorang muslim yg baik seperti yg dikehendaki dr zaman remaja sampai lah sekrg...
2) aku juga bukan anak yg baik, mase remaja aku " mak terpakse jadi TARZAN nak kejut aku bangun pagi". itu lum kire lagi bab2 nak suruh aku masak atau mengemas.
3) aku jugak bukan seorg pelajar yg tekun.. kalu aku tekun x delah aku jd kerani je..
4) sopan santun, lemah lembut??? itu bukan aku lah ye...

kalu disuruh kite menilai siapa diri kite, kite sendiri akan rase malu, takut , risau.. dan mamcam rase ade. nak tau kenapa..

sekarang aku seorang umi kepada seorg bayi perempuan yg comel. aku selalu berdoa agak ank2 aku x melakukan semua yg aku lakukan.. aku pun x sanggup nak biarkan ank aku melakukan semua kesilapan yg pernah aku lakukan...

tp aku tahu semua tue terlalu sukar sebab membentuk dan mendidik seseorg untuk menjadi sempurna itu mustahil. tp aku ttp berdoa agar anak2 aku akan menjadi ank yg terbaik di dunia dan akhirat.

semoga kite semua same2 menilai siapa diri kite terlebih dahulu sebelum kite nak kate org lain.. x kirelah dia dari keluarga atau dari kalangan org yg berada disekeliling kite..

seandainya kite mampu menegor, tegur lah.. tp seandai nye kite tidak mampu menegur kite doakan lah. tp yg lebih penting kite didik dan berdoa agak kite dan keturunan kite tidak membuat kesilapan dan kesalahan yg org lain lakukan...

MARILAH KITE SESAME BERMUHASABAH "SIAPAKAH DIRI KITE SEBENARNYA"

0 ulasan:

Post a Comment